Torstein Paulsen Larsen, Hans Martin Olsen og Tore Pedersen i MOBO Boligservice. Foto: Mye i media AS.

De ordner og reparerer i borettslagene

De fikser og skifter, måker snøen, klipper gresset og får orden. Boligservice er vaktmestertjenesten i MOBO og kan benyttes av alle borettslag som ønsker det.

Hans Martin Olsen går sin ukentlige kontrollrunde i Vikaåsen borettslag. Der har de leid inn Boligservice fra MOBO tre timer hver uke – til kontroll og vedlikeholdsarbeid.

Vikaåsen sitt tekniske rom er fast på vaktmesterrunden. Foto: Mye i media AS.

 

Faste sjekkpunkter og gjøremål

Det første Olsen gjør når han kommer denne uka, er å åpne ei svart postkasse merket med «Vaktmester» som henger innenfor inngangsdøra.

– Her kan beboere legge beskjeder dersom det er noe spesielt de ønsker at jeg skal se på eller gjøre for dem, forteller han.

I dag var postkassa tom, men han forteller at beskjedene kan være alt fra ønske om at han kommer og ser på en ødelagt skapdør, til å bære ut søppel.

Etter postkassa, er første og faste sjekkpunkt garasjen.

– Her sjekker jeg at alle lys virker. Og så bruker jeg å se etter at det ikke er noen biler som står og lekker noe.

I garasjen har borettslaget sekkene sine med plastavfall. En del av avtalen med Boligservice og Olsen er at han i løpet av sin ukentlige runde tar sekkene med seg.

– Vi har blitt enige om at jeg kjører plastavfallet til Østbø og henger opp nye poser i garasjen. Det ble fort fullt i posene før vi inkluderte dette i vaktmesteroppgavene mine.

 

Profesjonell og tilgjengelig

Boligservice er MOBO sin vaktmestertjeneste. Ved å bruke Boligservice, sikres borettslaget profesjonelt utførte tjenester. Gressklipping og hagearbeid, rydding og bortkjøring, utvendig renhold og snørydding rundt inngangsparti. Dette er noe av det som utføres gjennom vaktmestertjenesten hos MOBO, Boligservice, hvor de er tre fast ansatte.

– For eksempel er en jevnlig sjekk av anlegg til strøm, varme, sikringer og lyspærer ei trygg investering som sikrer stabil drift og kort nedetid. Og så er vi å få tak i, hvis for eksempel styreleder eller andre i styret er på reise, legger Olsen til.

Hans Martin Olsen sjekker lamper og lysstoffrør i garasjen i Vikaåsen borettslag. Foto: Mye i media AS.

 

Faste avtaler eller timebasert

De ønsker helst faste avtaler med borettslag, men kan også leies inn på timebasis.

– For eksempel til snømåking. Nå på vinteren kommer det en del henvendelser om garasjeporter som ikke går opp, mens på sommeren kan det være klipping av busker og å kjøre vekk avfall, forteller Olsen.

Neste stopp på runden i Vikaåsen borettslag, er teknisk rom. Her står anlegget som styrer fjernvarmen står for tur.

– Jeg sjekker vannfilteret, og ser etter eventuelle lekkasjer og rust på koblinger. Dette er et veldig pålitelig anlegg, så stort sett er alt i orden.

Det han eller kollegaene ikke kan fikse selv, leier de inn andre fagpersoner til å gjøre.

– Jeg rører for eksempel ikke anlegget til fjernvarmen. Skal noe gjøres med det, kontakter jeg Mo fjernvarme.

Det blir som forventet en kjapp visitt på teknisk rom også denne gangen. De faste gjøremålene består ellers av å sjekke at heisen går som den skal og ikke mangler noen lys. Olsen tar den opp til øverste etasje, så går han ned og gjennom de innvendige fellesarealene for å sjekke lys og avdekke eventuelle lekkasjer.

– Det er som regel mer travelt hos oss om sommeren. Da er det flere henvendelser om å reparere brøyteskader etter vinteren på hushjørner eller utemøbler, kapping av busker og kjøring av rask.

 

Slik kan ditt borettslag leie vaktmester

Hvis ditt borettslag ønsker å få utført arbeid av Boligservice er det bare å kontakte en av de tre vaktmesterne direkte:

Hans Martin Olsen

Mobil: 911 64 433

E-post: hmo@mo.bbl.no

Tore pedersen

Mobil: 915 43 632

E-post: tp@mo.bbl.no

Torstein Paulsen Larsen

Mobil: 917 22 024

E- post: tpl@mo.bbl.no

 

Scroll to Top